ASTM A320 Gr L43
Jaka jest różnica pomiędzy ASTM A320 L7 a ASTM A320 L43?
Jeśli chodzi o skład mechaniczny i chemiczny obu gatunków A320 L7 i L43, nie ma zbyt dużej różnicy. Główna różnica polega na tym, że materiał wsadowy używany do produkcji elementów złącznych A320 L7 to zazwyczaj 4140, natomiast surowiec używany do produkcji A320 L43 to 4340. Poniżej znajdują się informacje zawarte w specyfikacji ASTM A320 określające różnice mechaniczne i chemiczne pomiędzy tymi dwoma gatunkami. Jak łatwo zauważyć oba gatunki są bardzo podobne we wszystkich aspektach, łącznie z zalecanymi nakrętkami i podkładkami.
Porównianie składów materiałów z grupy A320
A320 L7 Stal stopowa | AISI 4140 / 4142 Hartowana i odpuszczana (wg DIN 42CrMoS4) |
A320 L43 Stal stopowa | AISI 4340 Hartowana i odpuszczana ( wg DIN 34CrNiMo6) |
Właściwości chemiczene śrub wykonanych z materiałów A320
Składnik | L7 (AISI 4140) | L43 (AISI 4340) |
Węgiel (C) | 0,37 – 0,49% | 0,38 – 0,43% |
Mangan (Mn) | 0,65 – 1,10% | 0,75 – 1,00% |
Fosfor (P) max | 0,035% | 0,035% |
Siarka (S) max | 0,040% | 0,040% |
Krzem (Si) max | 0,15 – 0,35% | 0,15 – 0,35% |
Chrom (Cr) | 0,75 – 1,20% | 0,70 – 0,90% |
Nikiel (Ni) | - | 1,65 – 2,00% |
Molibden (Mo) | 0,15 – 0,25% | 0,20 – 0,30% |
Właściwości mechaniczne śrub wykonanych z materiałów A320
Gatunek materiału | Wymiar śruby | Wytrzymałość na rozciąganie | Granica plastyczności | Udarność Charpy 20 ft/lb /T | Wydłużenie , % min. | Ra, % min |
A320 L7 | do 2,5" | 861 MPa | 723,9 MPa | - 101,1 C | 16 | 50 |
A320 L43 | do 4" | 861 MPa | 723,9 MPa | - 101,1 C | 16 | 50 |
Zalecany sposób kompletacji
Gatunek materiału | Zalecane nakrętki | Zalecane podkładki |
A320 Gr L7 | A194 Gr 4 lub Gr 7 | F436 |
A320 L43 | A194 Gr 4 lub Gr 7 | F436 |
Analizujac powyższe dane można zadać pytanie, dlaczego inżynierowie mieliby zalecać lub określać stsoswanie jednego gatunek zamiast innego? Otóz elementy złączne A320 L7 są powszechne produkowane i stosowana w zakresie średnic do 2-1/2" . Natomiast po przekroczeniu tego wymiaru często stosuje się zamiennie materiał A320 L43. Powód takiego rozróżnienia wynika głównie z dostępność materiału wsadowego, ale również znacznie lepszymi parametrami materiału 4340 w procesie obróbki cieplnej.
Warto nadmienić, że nawet jeśli A320 L7 nie jest ograniczona do średnic poniżej 2.5" to, surowiec będzie prawdopodobnie musiał być walcowane i spowoduje wydłużony czas realizacji i wyższe koszty. Ponadto, specyfikacje A320 L7 i L43 wymagają przeprowadzenia próby udarności Charpy'ego, której przejście jest trudniejsze w przypadku A320 L7, ale nie jest tak trudne w przypadku materiału A320 L43. Jest to kolejny powód, dla którego inżynierowie często wybierają A320 L43 zamiast A320 L7.